WEILBACH

 

 
 


Weilbachs Kunstnerleksikon skriver om

Olsen, Hans Pauli, *1957, billedhugger. *24.8.1957 i Tórshavn. Forældre: Skibstømrer Esmar O. og rengøringsass. Elsebeth Malene Joensen. ~28.12.1985 i Kbh. med maleren Hjørdis Haack, *11.7.1958 i Göteborg, datter af konservator Erling H. og hjemmehjælper Sanna Jóhannesdóttir Dalsgaard.

Uddannelse:
Robert Askou-Jensens tegnesk., Glyptoteket Kbh. 1976-78; Kunstakad. Kbh., billedhuggersk. (Villy Ørskov, Bjørn Nørgaard) 1979- 87.


Stillinger og hverv:
Gæstelærer på Stat. Kunstakad., Oslo 1988-89; på Kunstakad. Kbh., billedh.-sk. 1991-92.


Udstillinger:
Ólavsøkuframsìningin, Tórshavn 1974-75, 1977-78, 1980-86, 1996; Skulptur i parken, Kalmar, Sverige 1983; Føroysk list, Nordens Hus, Reykjavík m.fl. 1983-85; Skulptur Nu, Sveagal., Sth. m.fl. 1984; Charl. Forår 1985; Babettes Gæstebud, Fælledparken, Kbh. 1985; Festival of Fools, Charl.borg 1985; Skulptur, Husarstalden, Roskilde 1986; Færøsk Kunst 86, Nikolaj, Kbh. 1986; Atlantis 2, Fælledparken, Kbh. 1986; Moderne Kunst, Overgaden, Kbh. 1987; Charl. Eft. 1987; Min tid som Pilot, Den frie Udst. bygn., Kbh. m.fl. 1988, 1991; Storm og Stille, smst. m.fl. 1988; Gæst hos Den Flexible, Charl.borg 1988; Færøsk Kunst, Huset i Asnæs 1989; En Virus i Overgaden, Kbh. 1990; Grønningen 1991, 1993-95; 12 færøske kunstnere, Roskilde Kunstforen. 1992; Spejlbilleder, Frederiksborgmus. m.fl. 1992-93; Krop, Gl. Holtegaard 1994; 920 Millibør, Listasavn Føroya, Tórshavn m.fl. 1995- 96; Temperatur, Ny Nord. Kunst, Brøndby m.fl. 1996. Separatudstillinger: Kunstforen., Gl. Strand, Kbh. 1989 (s.m. Henrik Have); Gent. Kunstbibl. 1990; Listasavn Føroya, Tórshavn 1993.


Værker:
Grindadrp (jern, 1983, Nordens Hus, Tórshavn); To skulpturer (bronze, 1984, Langkæret, Uggeløse); Traðarmaðurin (bronze, 1989, foran rådhuset, Tórshavn); Figurer (guldfarvet polyester, 1989, Handelssk., Kambsdalur, Færøerne); Over og under vandet (bronze, 1986, foran kunstmus., Tórshavn); Skyggen (1987, som forannævnte); Faldende mand (1987-88, som forannævnte); Spejling (1990-91, som forannævnte); Lille stort Hus, Haderslev (1989); Nólsoyar Pll (bronze, 1995, monument ved havnen, Tórshavn); Øjet, Ådalsparken, Kokkedal.


Litteratur:
Bent Irve i: Northern Poles, 1986; Henrik Have i: Kat., Kunstforen., Kbh. 1989; B. Jákupsson: H.P.O., kat., Listasavn Føroya 1993.


Biografi:
Hans Pauli Olsen arbejder i sine skulpturer med mange materialer, men leret spiller en central rolle. Modelleringen er ujævn og knudret, den bærer kunstnerens fingermærker. Frem for alt er mennesket tema og motiv for denne kunstner, men mennesket er ikke universets midtpunkt, kunstværket er ikke en direkte afbildning af mennesket. Billedet, som forestiller et eller andet, er en illusion, og O. vælger at arbejde med netop denne illusion. O. kommer bag om tingene, til en ny virkelighed, ved at modellere spejlinger, skyggebilleder, det, som er uvirkeligt, tænkt. Spejlingen foregår tit om en vandret flade, således at figuren står på hovedet. Tilskueren får en forestilling om, at figuren spejles i vand. Men undertiden er der bølger i vandet, der giver bevægelse i spejlbilledet og tilføjer formen nyt liv. O. modellerer mørket, skygger får volumen. Størrelsesforholdene er overraskende, markante størrelsesforskelle pointeres. O. har arbejdet med flere ideer, prøvet kræfter på konceptkunsten og eksperimenteret med farvede skulpturer og nonfigurativ form. Han har arbejdet konstruktivistisk, anvendt materialer som aluminium og jern, men vender stadig tilbage til leret og det figurative. Han bruger hyppigt sin egen krop som element i kunstværket, f.eks. er skulpturen Favntag, 1985, et direkte aftryk af kroppen. Det formelle udgangspunkt er den klassiske billedhuggerkunst, traditionen fra renæssancen. En tråd overtages fra Rodin. Men O.s skulpturer forestiller, som han selv påpeger, ikke mennesker, men figurer, der træder i deres sted. Vi kan måske kalde dem mytiske. O. arbejder lejlighedsvis som grafiker og tegner.


B.J.